Vejledning til
Lav et moodboard
Eleverne formidler stemningen i en læst tekst (eller kilder) visuelt i en billedcollage, kaldet et moodboard. Eleverne går i dybden med teksten og træffer valg om udseende af fx lokation, karakterer, rekvisitter og bærende begreber. Valgene omsættes i et digitalt eller analogt moodboard. To moodboards er velegnede til at lave en kontrastiv analyse, hvis der laves et for fx to forskellige begreber.
Der kan arbejdes i et program til at lave fotocollage, såsom Pixlr, Word, PowerPoint eller Photoshop.
Målsætning
- At kunne uddrage stemningen fra en tekst eller andre kilder og omsætte den til søgeord.
- At kunne producere et moodboard, der klart kommunikerer et univers og en stemning, fx fra en historisk begivenhed. Visualisering er en kernekompetence i dette arbejde.
FORUDSÆTNINGER
Vi anbefaler, at brugerne benytter det gratis billedbehandlingsprogram Photopea via Skoletube til aktiviteten. Der guides i brugen af Photopea ift. denne aktivitet.
Andre programmer, der kan arbejde simpelt med billeder i lag, kan også bruges, fx Word, Powerpoint eller Publisher.
Vær opmærksom på at brugerne skal hente billeder fra internettet, som indsættes i deres moodboards. Disse billeder er ofte rettighedsbeskyttede. Det er ok at bruge dem i øvelsessammenhæng, men eleverne skal være varsomme med at dele deres produkt med andre gennem internettet. Fra aktiviteten guides til at finde godkendte billeder via Google billeder.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Arbejde i små grupper.
- Overføre billeder til en computer
- Ligge billeder i lag på hinanden i et simpelt billedprogram (fx Pixlr, Word)
Tip til brug i andre sammenhænge
Man kan bruge moodboards til at skabe univers-stemninger inden for forskellige faområder. Fx i forhold til emnet 2. verdenskrig (historie), Jesus korsfæstelse (religion), et sted i et andet land (geografi) osv.
Tips til evaluering
- Lad eleverne vise deres mooodboards for en anden person/gruppe, uden at forklare noget.
- Lad respondenten/respondentgruppen fortælle, hvilken stemning moodboardet udtrykker. Både helt overordnet og i de enkelte elementer.
- Var det den samme stemning, eleverne selv havde til hensigt at formidle med moodboardet?