Vejledning til
Del din mening med film på sociale medier
Eleverne forholder sig til en nyhed ved at producere en kort video (60 sek.), der egner sig til de sociale medier.
Målsætning
- At koge en relevant nyhed ned til essensen af historien
- At relatere en nyhed til eget liv
- At forholde sig kritisk og oplyst til en nyhed
- At forholde sig til og ytre sig om ting, der sker i samfundet
- At kunne betjene optage- og redigeringsudstyr
Målene ovenfor gengiver kun de mediefaglige mål med aktiviteten. Se fælles mål nedenfor.
Forenklede fælles mål
Forenklede fælles mål:
FORENKLEDE FÆLLES MÅL FOR FAGET DANSK
(færdigheds- og vidensmål efter 9. klassetrin)
Læsning
- Tekstforståelse:Eleven kan sammenfatte informationer fra forskellige elementer i teksten
- Sammenhæng: Eleven kan sætte tekster ind i sammenhæng
- Eleven kan diskutere mulige udfald af situationer beskrevet i tekster
Fremstilling
- Planlægning: Eleven kan organisere samarbejde om fremstilling
- Planlægning: Eleven kan tilrettelægge proces fra ide til færdigt produkt
- Fremstilling: Eleven kan udarbejde opinions- og ekspressive tekster
- Fremstilling: Eleven kan fremstille større multimodale produktioner
- Fremstilling: Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion
Fortolkning
- Vurdering: Eleven kan diskutere forskellige fortolkninger af en tekst
- Perspektivering: Eleven kan sætte teksten i relation til aktuelle problemstillinger
Kommunikation
FORENKLEDE FÆLLES MÅL FOR FAGET SAMFUNDSFAG
(færdigheds- og vidensmål efter 9. klassetrin):
Samfundsfaglige metoder
- Undersøgelsesmetoder: Eleven kan identificere, formulere og gennemføre enkle undersøgelser af samfundsmæssige problemstillinger
- Formidling: Eleven kan formidle resultater af en gennemført undersøgelse
- Formidling: Eleven har viden om brug af kulturteknikker og digitale medier til formidling
- Sprog og skriftsprog: Eleven kan sprogligt nuanceret udtrykke sig om samfundsfaglige problemstillinger samt målrettet læse og skrive samfundsfaglige tekster
- Informationssøgning: Eleven kan finde relevante kilder
- Informationssøgning: Eleven har viden om informationssøgning, herunder med digitale medier
ANDRE FAG
Aktiviteten lever desuden op til flere mål for valgfagene Medier og Filmkundskab.
FORUDSÆTNINGER
I aktiviteten gås der ud fra, at eleverne producerer en video til sociale medier med udgangspunkt i en nyhedshistorie (som trækkes på Trin 1).
Aktiviteten kan sagtens bruges som proces- og teknisk guide til at producere videoer til sociale medier med et andet udgangspunkt, som du selv vælger.
Formen er, at eleverne skal forholde sig til noget stof, som de koger ned og giver deres holdning til.
Aktiviteten laves bedst med tre elever i gruppen. Videoen kan laves, så det er en eller flere af eleverne, der giver deres holdning til kende. Men vi anbefaler, at alle kommer en tur foran kameraet. Rotér således at alle prøver at blive interviewet, være fotograf og journalisten, der stiller spørgsmål.
PUBLICERING
Selvom der produceres en video til sociale medier såsom Facebook, skal produktet ikke nødvendigvis offentliggøres. Vi anbefaler, at du drøfter offentliggørelse og implikationer ved det med gruppen/klassen.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene tablet på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
Aktiviteten kan også bruges til at lave små, holdningsbaserede film om andre områder end nyheder. Giv fx jeres mening til kende om maden i skolens køkken/bod eller om regler for brug af mobiltelefonen.
Tips til evaluering
På sidste trin i aktiviteten bedes gruppen om at evaluere på følgende måde:
Afspil nyheden for andre personer uden at forklare dem noget først.
Spørg dem:
- Fungerer det? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvordan mener I, at indslaget formidler opfattelsen af sagen?
- Er interviewsene troværdige?
Diskutér i jeres egen gruppe, om oplevelsen af jeres nyhed passer godt til det, I havde forventet.
- Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.