Inspiration til at bruge SmåP på forskellige måder
At anvende medier i undervisningen kræver ikke nødvendigvis ekstra tid. Men når medierne indgår som et naturligt element, kan man udnytte elevernes egne kompetencer og motivation.
Dit eget indhold: En underviser bruger SmåP til at udvikle egne undervisningsmaterialer. F.eks. et moodboard som oplæg til en gennemgang eller en lydreportage fra en begivenhed. Her erstattes det indhold, som aktiviteten giver, med eget indhold.
En klasse - flere aktiviteter: Et hold/en klasse/en gruppe arbejder med forskellige aktiviteter tilpasset brugernes lyst/behov på samme tidspunkt. Eleverne hjælper hinanden. Grupper, der arbejder med samme aktivitet, fremlægger for hinanden og evaluerer hinandens produkter.
En klasse - samme aktivitet: En klasse arbejder med samme aktivitet i samme tidsrum. Eleverne hjælper hinanden. Fremlægger i klassen og evaluerer hinandens produkter.
Understøttende undervisning og vikarmateriale: SmåP-aktiviteter kan understøtte og supplere undervisningen i de fleste fag. Ved at samarbejde om at fremstille relevante medieprodukter aktiveres og perspektiveres elevernes faglige viden og færdigheder. Aktiviteterne er selvinstruerende.
Gyldendal Dansk og Filmcentralen. SmåP har et tæt samarbejde med disse to sites. Konkret vil du på Gyldendal Dansk og Filmcentralen finde nogle af de online filmaktiviteter fra SmåP.dk i særligt tilpassede varianter, der passer ind i sammenhængen. I lærervejledningen på SmåP er det nævnt, hvis aktiviteten indgår i et længere forløb på Filmcentralen.