Vejledning til
Plakat - The Right to Learn
Brugerne arbejder med billeder og udtryk. Ud fra en trukket rettighed fra børnekonventionen skal de skabe en plakat. De skal reflektere over, hvilken historie de vil fortælle med billedet, samt hvilke virkemidler de dertil vil anvende.
Målsætning
- At sætte fokus på én børnerettighed fra FN's Konvention om Barnets Rettigheder gennem en egenproduktion af en plakat.
- At arbejde med billedudtryk (motiv, beskæring, farve og tekst) i forhold til indhold.
TEMA: THE RIGHT TO LEARN
Undervisningsforløbet er udarbejdet i samarbejde mellem Clio Online og Station Next (der driver SmåP.dk). Hensigten med undervisningsforløbet er at stille skarpt på FN’s børnerettighedskonventioner gennem selvstændige medieproduktioner. Dette sker i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder den 20. november 2014.
Der er fire aktiviteter til temaet - læs mere.
Læs om hele undervisningsforløbet på Engelskfaget.dk
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').
FORUDSÆTNINGER
Til aktiviteten skal der anvendes et online, grafisk redigeringsprogram. Pixlr bruges som eksempel i aktiviteten og er gratis. Men betalingsprogrammer som Microsoft Publisher eller Adobe Illustrator kan også bruges. Til simple plakater kan også PowerPoint eller Word anvendes.
Det er, som med alle andre programmer, en god ide selv at lege lidt med Pixlr, inden man giver sig i kast med opgaven.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene kamera og computer på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
- Kunne færdes udenfor skolen eller fritidstilbuddet hvis nødvendigt.
Tip til brug i andre sammenhænge
I temaet "The Right to Learn" sættes der fokus på børnerettigheder i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder i 2014.
I kan også lave plakater til fx noveller, romaner og musik eller om historiske perioder.
Tips til evaluering
Brugerne opfordres til at vise deres plakat til andre for at få dem til at vurdere det samlede produkt.
Respondentgruppen får følgende spørgsmål:
- Kan I lide plakaten, og hvorfor?
- Mener I plakaten hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
- Hvem mener I, er målgruppen?
- Hvor mener I, plakaten egner sig til at blive vist?
Derefter bliver brugerne bedt om at diskutere i deres egen gruppen, om respondentgruppens oplevelse af plakaten passer godt til det, brugerne selv besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”