Vejledning til
Lav en plakat for en mærkesag
Eleverne skal skabe en plakat, der oplyser og reklamerer for en politisk mærkesag. De reflekterer over, hvilket billede og slogan, der vil understøtte deres mærkesag.
Målsætning
- At formidle og reklamere for et politisk budskab
- At opbygge en plakat der tydeligt fortæller budskabet.
- At afstemme plakatens virkemidler (billede, titel, slogan, skrifttyper, farver, komposition) ift. det politiske budskab.
- At bruge billedredigeringsprogrammet Pixlr.
Aktiviteten kan laves individuelt, men vi anbefaler, at eleverne arbejder i par.
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Samfundsfag, færdigheds- og vidensmål (efter 9. klassetrin):
Politik, Medier og politik
- Eleven kan redegøre for, hvordan medier kan anvendes til politisk deltagelse.
- Eleven har viden om mediers anvendelse til politisk deltagelse.
- Eleven kan diskutere aktørers brug af medier til at påvirke den politiske dagsorden og beslutninger.
- Eleven har viden om mediers betydning for politik.
Samfundsfaglige metoder, Formidling
- Eleven har viden om brug af kulturteknikker og digitale medier til formidling.
Politik, Demokrati
(Mål der gælder for arbejdet med mærkesager):
- Eleven kan diskutere demokratiopfattelser og egne muligheder for deltagelse i demokratiet
Politik, politiske partier og ideologier
(Mål der gælder for arbejdet med ideologier):
- Eleven har viden om politiske partier, deres grundholdninger og mærkesager
Politik, Politiske partier og ideologier
- Eleven kan identificere ideologisk indhold i politiske udsagn og beslutninger.
- Eleven har viden om politiske ideologier og grundholdninger.
FORUDSÆTNINGER
Til aktiviteten anvendes det online billedredigeringsprogram Pixlr, som er gratis og på dansk. Men betalingsprogrammer som Microsoft Publisher eller Adobe Illustrator kan også bruges. Til simple plakater kan også PowerPoint eller Word anvendes.
Det er, som med alle andre programmer, en god ide selv at lege lidt med Pixlr, inden man giver sig i kast med opgaven.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene computer på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
I kan også lave plakater til historiske perioder, de ti bud i kristendom, filmplakater m.v.
Tips til evaluering
Brugerne opfordres til at vise deres plakat til andre for at få dem til at vurdere det samlede produkt.
Respondentgruppen får følgende spørgsmål:
- Kan I lide plakaten, og hvorfor?
- Mener I plakaten hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
- Hvem mener I, er målgruppen?
- Hvor mener I, plakaten egner sig til at blive vist?
Derefter bliver brugerne bedt om at diskutere i deres egen gruppen, om respondentgruppens oplevelse af plakaten passer godt til det, brugerne selv besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?” Afslutningsvis bliver de bedst om at vurderer,hvorvidt de finder det nødvendigt at lave ændringer i deres plakat?
Faglig konsulent på aktiviteten: Marie Osterland, Antvorskov Skole.