Vejledning til
Sådan skrives et filmmanuskript
I denne aktivitet lærer eleverne at skrive et filmmansukript.
Målsætning
- At skrive og lay oute et filmmanuskript
Denne aktivitet tager udgangspunkt i, at eleverne allerede har en ide til en film eller en scene. Aktiviteten hjælper dem med at omsætte den til et filmmanuskript. Hvis ikke I har udviklet ideer, findes der gode aktiviteter i Hit med historien. Aktiviteten findes også i en variant, hvor eleverne får hjælp til at ide-generere en gyserhistorie: Skriv et gysermanuskript.
Aktivitetens varighed afhænger meget af historiens størrelse og om manuskriptet skal gennemskrives flere gange. Indeholder historien blot en scene på 1-2 sider, kan 1. gennemskrivning klares på ca. 45 min. Er der flere scener og gennemskrivninger, kan processen tage adskillige timer. Hvis manuskriptet skal omsættes til en film, anbefaler vi minimum to gennemskrivninger.
På Trin 1 læres om manuskripters lay out. Hvis manuskriptet skal lay-outes korrekt og professionelt, kan man bruge et manuskriptprogrammet eller den Word-skabelon, der kan downloades.
Vælg manuskriptprogram
Vælg manuskriptprogram:
(klik på et af programmerne nedenfor)
Mac-brugere
Installér det gratis manuskriptprogram Highland 2 (vælg "Screenplay").
Programmet forsøger selv at genkende, om du skriver overskrifter, handlinger, replikker. Men her er et par tips:
- Skriv karakterers navne med KAPITÆLER, så lærer programmet, at det er karakterer.
- Når du vil skrive en replik, så start med at skrive karakternavnet og spring ned på en ny linje. Så laver Highland automatisk indrykning af replikken.
- Under "Help" er der et Cheat Sheet, hvor man kan lære at styre programmet
Alle platforme
Installér det gratis manuskriptprogram Story Architect (vælg "Manuskript").
- I venstremenuen vælger du hvilken sektion, du arbejder på: Titelside, synopsis, treatment eller manuskript.
- Når du er under "Manuskript", så bruges topmenuen til at vælge mellem Sceneoverskrift, Handling, Dialog osv.
- Til slut kan du eksportere manuskriptet som fx PDF og printe det.
Word-brugere
Download vores Word-skabelon, hvor de forskellige skrifttyper er tilpasset manuskripter. Sådan her:
Under fanebladet HJEM i Word finder du de forskellige typografier, der skal bruges i manuskriptskrivningen, hvis du har hentet vores skabelon.
På Trin 2 skriver de manuskript på computer.
På Trin 3 evalueres de færdige manuskripter. Dette kan udelades, især hvis manuskripterne skal produceres som film.
Trin 4 er valgfrit. Her laves 2. gennemskrivning med udgangspunkt i feedback fra forrige trin.
Videre arbejde
Til slut henvises til SmåP-aktiviteten Sådan optager du en filmscene, som kan bruges til filmatisering af manuskripterne.
Denne SmåP-aktivitet indgår også på Filmcentralen, som giver mulighed for også at arbejde analyse- og oplevelsesbaseret med film:
Rafiki
Gys i grundskolen
Kompetencekrav
Eleverne skal kunne:
- Arbejde selvstændigt i grupper
- Betjene computer på basalt niveau (hvis man henter manuskriptprogrammet Celtx, kræver det lidt mere).
Tip til brug i andre sammenhænge
Manuskriptet, der kommer ud af aktiviteten, kan bruges som udgangspunkt for en kortfilm.
Tips til evaluering
På sidste trin opfordrer vi til at I evaluerer på denne måde:
En person læser alle regibemærkninger (handling), mens andre læser karakterernes replikker.
Efter hvert manus kan I tale om dramaet i manuskriptet. Det vil sige:
- Viljer: Forstår man hvad karaktererne har på spil? Altså hvad de hver især ønsker at opnå.
- Konflikt: Presser karaktererne hinanden? Hvordan?
- Vendepunkter: Er der tydeligt vendepunkter?
- Udvikling: Hvordan ender det for karaktererne? Udvikler de sig som følge af handlingen?
Du kan bruge dette værktøj fra Filmlinjen.dk til at give yderligere feedback på manuskripter:
Scriptdoctoring for elever
Scriptdoctoring for lærere