Før du begynder

Remediering: Fra film til tegneserie

Det bliver du bedre til:

  • At finde nøglebegivenhederne i en filmscene
  • At udvælge de få billeder og replikker, der kan genfortælle scenens handling
  • At fortælle en historie som tegneserie
  • At kende til ligheder og forskelle imellem virkemidlerne i film og tegneserier

Det skal du bruge:

TIP: I kan også finde inspiration til jeres tegneserie ud fra en helt anden type tekst (fx en nyhed, en artikel eller lignende) eller lave jeres yndlingsfilm som tegneserie.

Trin for trin

Lav jeres egen tegneserie

I denne aktivitet genfortæller I en filmscene som en side i en tegneserie.

1

Se en film 20 min.

Træk en kortfilm i generatoren.

Se filmen I har trukket på Filmcentralen.dk. Klik på linket i generatoren og log ind med et UNI-Login.

Vend derefter tilbage hertil.

TIP

TIP: I kommer til at lave jeres tegneserieside på en computer i programmet Comic Life. Billederne til tegneserien skal I finde på Filmcentralen.dk. Samtidig skal I kunne følge med i denne trinvise guide til aktiviteten - hav den åben på en anden enhed (computer, tablet eller smartphone). En anden idé er at have aktiviteten i et faneblad, Filmcentralen i et andet faneblad og Comic Life i et tredje.

 
2

Forproduktion 20 min.

Udvælg den filmscene, som I gerne vil genfortælle som en tegneserie.

TIP

TIP: En scene er et sammenhængende forløb i tid, sted og handling.
Hvis der klippes til et nyt sted eller springes i tid, er der altså skiftet scene.

Tal derefter scenen igennem i jeres gruppe. Find de nøglebegivenheder, som gengiver, hvad scenen handler om.

Vis hinanden de steder i filmscenen, hvor I synes, der er gode billeder. Find steder med forskellige beskæringer.

Bliv enige om hvilke billeder, I vil have med i tegneserien. Seks billeder er et passende antal.

Overvej og vælg de replikker, der skal med på billederne som talebobler. Måske skal I ændre i replikkerne, så de kan være i taleboblerne.

 
3

Produktion 10 min.

På Filmcentralen.dk: Find de steder i filmen, I er blevet enige om skal danne baggrund for jeres tegneserie.

Tag skærmbilleder via knappen "Tag skærmbillede".

Fc Skaermbillede

 

TIP

TIP: Hvis du bruger iPad, vil knappen "Tag skærmbillede" være skjult på Filmcentralen. Men du kan tage skærmbilleder alligevel: Afspil filmen i fuld skærm og gå til det sted, du vil have et skærmbillede af. Klik nu samtidigt på volumenknappen og tænd/slut-knappen på iPad-en. Nu ligger der et billede af skærmen i 'Fotos'

 
4

Efterproduktion 30 min.

Overfør jeres billeder til computeren.

Åben programmet Comic Life. I kan også bruge Pixton via Skoletube, men så skal I arbejde lidt mere for det gode resultat.

TIP

TIP: Hvis der ikke er installeret Comic Life på maskinen, skal det gøres. Se hvordan i en tutorial under "Værktøjer".

I værktøjerne kan I se en guide til, hvordan man bruger Comic Life eller Pixton: 

Opret en ny tegneserie

Indsæt jeres fotos i rammerne. Beskær og juster (ikke muligt i Pixton).

TIP

TIP: Vær opmærksom på at skabe variation i beskæringerne af billederne. Overvej hvilken beskæring der er mest velegnet til at illustrere netop det, I vil vise med det enkelte billede. Se evt. værktøjet "Bedre billeder".

Tilføj talebobler, kommentarbokse og vælg en fed overskrift.

Gem tegneserien som en billedfil, fx. pdf eller png.

 

 
5

Hvordan blev produktet? 10 min.

Når tegneserien er færdig, ser I filmscenen igennem igen og sammenligner de to versioner.

Vis også tegneserien til jeres kammerater og spørg dem:

  • Har vi fået alle nøglebegivenhederne i scenen med? Skulle der have været mere/mindre med? Hvorfor?
  • Genfortæller billederne filmens handling og er forskellige billedbeskæringer brugt, så historien bliver mere tydelig og dramatisk?
  • Hvordan ligner tegneserien – adskiller tegneserien sig fra andre tegneserier, I kender?
  • Synes I at tegneserien er vellykket? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Brug jeres kammeraters kommentarer og diskuter derefter i jeres egen gruppe, om der er noget, I kan ændre i tegneserien for at gøre den mere præcis og lækker.  Gå derefter tilbage i tegneserieværktøjet og ret det til. Skal der udskiftes et billede eller måske ændres på en replik?

TIP

TIP: Små konkrete ændringer kan have stor betydning for den måde, man oplever historien på. Man kan lære rigtig meget af en proces, hvor man skiftevis retter på sit produkt og tester det på andre.

 

I kan printe en A3 version til ophængning i klassen/institutionen.