Før du begynder

Lav et lille filmmanuskript

Det bliver du bedre til:

  • At udvikle ideer til kortfilm
  • At skrive en filmscene
  • At sætte et filmmanuskript rigtigt op

Det skal du bruge:

TIP: Manuskriptet, der kommer ud af aktiviteten, kan bruges som udgangspunkt for en kortfilm, der er nem at producere, fordi den kun har en scene med to karakterer.

Trin for trin

Sådan laves et filmmanuskript

Ved at lave stafet-historier finder I hurtigt frem til flere ideer i gruppen, som udvikles til små filmmanuskripter.

1

Uenigheder 5 min.

Alle elever i klassen overvejer hvilke emner, de er blevet uenige med deres venner over.

Hver elev skriver en uenighed på tavlen.

TIP

TIP:
Historier tager tit udgangspunkt i en konflikt - en uenighed - mellem to karakterer.

Den ene, hovedpersonen, vil eller gør en ting, mens den anden, modstanderen, gør det modsatte.

Konflikt Tekst

 
2

Location 10 min.

Inddel klassen i grupper á 2-4 elever. 

Hver gruppe vælger en uenighed fra tavlen.

Gruppen søger inspiration ved at gå en tur på skolen: I hvilken location kunne jeres uenighed udspille sig? 

 
3

Ideudvikling 15 min.

(Lad evt. læreren eller en anden "gamemaster" styre tidtagningen på dette trin)

Print Ideboardet og snup en kopi hver samt et skriveredskab. Sæt jer sammen på filmholdet. Nu laver I stafet-historier på denne måde:

Alle udfylder øverste trin på boardet (det er givet gennem de forrige øvelser: Uenigheden skrives i "Tematik" og location skrives i "Sted").

Resten af aktiviteten udføres uden at tale sammen.

Læs hvad der allerede er skrevet på boardet og udfyld næste trin. Send boardet videre i urets retning. Gentag indtil alle felter er udfyldt. Brug den tid på hvert trin, der står ud for trinnet.

 Mg 4013 M PileStafet-historier: Alle i gruppen udfylder et trin og sender derpå Ideboardet videre. Så udfyldes næste trin, og der sendes videre. Til sidst har I lige så mange historier, som der er deltagere i gruppen.

 

Vi anbefaler nu, at I går sammen parvis for på næste trin at skrive et filmmanuskript.

Hvert par vælger den ide, som I synes, der har de mest interessante karakterer og problemer for karaktererne.

4

Det praktiske 20 min.

Manuskripter skrives på en bestemt måde, som både letter læsningen og muligheden for at forestille sig handlingen.

Læs værktøjet "Sådan skrives manuskripter".

Skriv på en computer. For at få hjælp til at sætte manuskriptet rigtig professionelt op, så hent et manuskriptprogram:

Vælg manuskriptprogram

Vælg manuskriptprogram:

(klik på et af programmerne nedenfor)

Mac-brugere

Installér det gratis manuskriptprogram Highland 2 (vælg "Screenplay").

Programmet forsøger selv at genkende, om du skriver overskrifter, handlinger, replikker. Men her er et par tips:

  1. Skriv karakterers navne med KAPITÆLER, så lærer programmet, at det er karakterer.
  2. Når du vil skrive en replik, så start med at skrive karakternavnet og spring ned på en ny linje. Så laver Highland automatisk indrykning af replikken.
  3. Under "Help" er der et Cheat Sheet, hvor man kan lære at styre programmet 

 

Alle platforme

Installér det gratis manuskriptprogram Story Architect (vælg "Manuskript").

  1. I venstremenuen vælger du hvilken sektion, du arbejder på: Titelside, synopsis, treatment eller manuskript. 
  2. Når du er under "Manuskript", så bruges topmenuen til at vælge mellem Sceneoverskrift, Handling, Dialog osv.
  3. Til slut kan du eksportere manuskriptet som fx PDF og printe det.

 

Word-brugere

Download vores Word-skabelon, hvor de forskellige skrifttyper er tilpasset manuskripter. Sådan her: 

Word Manus

Under fanebladet HJEM i Word finder du de forskellige typografier, der skal bruges i manuskriptskrivningen, hvis du har hentet vores skabelon.

 
5

Skriv manuskript 60 min.

Et manuskript er en historie, der skal fortælles. 

 

Se manuskriptforfatterens tips til manuskriptskrivning i videoen herover.

Fold den valgte historie fra Trin 3 ud til et fuldt manuskriptet. Nu skal alle handlinger (regibemærkninger) og replikker med.

 
6

Gennemlæsning af manuskripter 30 min.

Læs de færdige manuskripter op for hinanden således: En person læser alle regibemærkninger, en anden person læser karakter A's replikker og en tredje person læser karakter B's replikker.

Efter hvert manus kan I tale om dramaet i manuskriptet. Det vil sige:

  • Viljer: Forstår man hvad karaktererne har på spil? Altså hvad de hver især ønsker at opnå.
  • Konflikt: Presser karaktererne hinanden? Hvordan?
  • Vendepunkter: Er der tydeligt vendepunkter?
  • Udvikling: Hvordan ender det for karaktererne? Udvikler de sig som følge af handlingen?