Vejledning til
Lav en historisk radioreportage
Eleverne producerer en radioreportage over en historisk begivenhed, som de lever sig ind i og rekonstruerer. De researcher først på begivenheden og optager så speak,interviews og atmosfærelyde. Derpå redigerer de råmaterialet sammen til en velfungerende helhed på 2-4 min.
Målsætning
- At lave et velproduceret produkt til kulturfagsprøven.
- At arbejde med radioreportagen som genre.
- At researche på og forstå en historisk begivenhed.
- At interviewe andre mennesker og redigere interviews.
- At anvende lydens virkemidler, såsom speak, atmosfærelyd og lydeffekter.
- At arbejde med lyd i flere lag og forstå de forskellige lydspors indvirkning på hinanden i det færdige mix.
- At få erfaring med et lydredigeringsprogram såsom Soundation (Skoletube) eller Audacity.
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
TIP
TIP: I aktiviteten gås der ud fra, at eleverne producerer en radioreportage med udgangspunkt i en historisk begivenhed.
Aktiviteten kan sagtens bruges som proces- og teknisk guide til at producere radioreportager i andre fag, fx. over aktuelle eller bibelske begivenheder.
Forenklede Fælles Mål for faget Historie, færdigheds- og vidensmål (efter 9. klassetrin):
Kronologi og sammenhæng: Historiekanon
- Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse.
- Eleven har viden om kanonpunkter
Kildearbejde: Kildeanalyse
- Eleven kan udvælge kilder til belysning af historiske problemstillinger
- Eleven har viden om kriterier for søgning af kilder
Historiebrug; Konstruktion og historiske fortællinger
- Eleven kan analysere konstruktion og brug af historiske fortællinger med samtids- og fremtidsrettet sigte
- Eleven har viden om historiske fortællingers brug i et samtids- og fremtidsrettet perspektiv
Historiebrug: Historisk bevidsthed
- Eleven kan diskutere egen og andres historiske bevidsthed
- Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historiske begivenheder
LIDT OM REPORTAGEGENREN
En reportage er typisk et referat af en begivenhed. Journalisten er lytterens repræsentant på stedet. Journalisten meddeler sine iagttagelser videre til lytteren og stiller nysgerrige spørgsmål, der er med til at kaste lys over begivenheden.
Journalisten siger IKKE, hvad han eller hun mener om begivenheden, men beretter blot, hvad der foregår.
FORUDSÆTNINGER
Hvis I har SkoleTube, så brug Soundation. Ellers hent og installer gratisprogrammet Audacity. Vi guider i brugen af begge.
Som underviser er det en fordel, hvis man selv har prøvet at lave et program i Soundation eller Audacity, således at man har en god føling med, hvordan man bedst kan vejlede i forhold til at få lydlagene til at passe sammen.
Aktiviteten kan bruges til at producere radioreportager over begivenheder, hvor eleverne må researche og forestille sig situationen, der dækkes, og de personer, der medvirker (og som eleverne selv spiller).
Varigheden af aktiviteten afhænger meget af, om eleverne skal ud og rapportere, eller om de kan lave det hele foran computeren. Gruppestørrelsen afhænger også heraf. Hvis der er personer, der skal spilles, skal gruppen være større.
Videre arbejde
Denne SmåP-aktivitet indgår også i undervisningsmaterialer på Filmcentralen.dk, som bla. giver mulighed for at tage udgangspunkt i historiske filmklip:
Besættelsen på film
Viften
Danmark på film
Coraline
Tempelriddernes skat
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Være i stand til at downloade, gemme og finde ting på en computer.
- Lære at bruge et simpelt lydredigeringsprogram (ud fra en guide).
- Arbejde selvstændigt i grupper og evt. kunne færdes selvstændigt uden for skolen.
- Installere et program, hvis der arbejdes med Audacity
Tips til evaluering
Se aktivitetens Trin 7.
Faglig konsulent på aktiviteten: Marie Osterland, Antvorskov Skole.