Før du begynder

Hvad har du i lommen?

Det bliver du bedre til:

  • At interviewe (dig selv)
  • At arbejde med dokumentariske virkemidler
  • At optage video, klippe og arbejde med lydsiden i en film.

Det skal du bruge:

Trin for trin

Lav en film om indholdet af jeres lommer

I skal i par hver især lave en dokumentar på 1 minut om jeres makker med udgangspunkt i indholdet i vedkommendes lommer eller taske.

1

Optagelse 45min

Du skal selv lave optagelserne til den dokumentar, der omhandler dig selv, mens din makker senere klipper materialet sammen.

Tag derfor følgende beslutning:

  • Vælg om du vil tage udgangspunkt i indholdet i din lomme eller i din taske, og læg indholdet ud på bordet. Vælg gerne en ting, der betyder noget for dig.

Lommeindhold1


INTERVIEWET

  • Optag 3-4 minutter selfie-interview, hvor du fortæller om indholdet foran dig. Hvis du har fortalt 3 min. om en ting, er det fint. Du kan også fortælle 1 min. om tre forskellige ting.

Du skal bl.a komme ind på:
- Hvordan har du fået fat i genstandende?
- Hvad bruges de til?
- Hvad siger genstandene om dig?

Vælg evt en enkelt genstand ud, som har særlig betydning for dig, og som du går i dybden med. Inddrag gerne forskellige sanser i beskrivelsen. Hvordan føles den? Farve? Lugt. Osv.

Overvej følgende

Overvej følgende:

  • Skal tingene tages frem undervejs, så der opstår noget spænding om, hvad der trækkes op? Eller er tingene fremme ved filmens start, fx på et bord?
  • Hvor skal det filmes henne? Overvej om location kan have en betydning for fortællingen.
  • Hvordan stemningen i rummet, lyset og lydene spiller sammen med selve fortællingen.

GENSTANDENE
Når du har optaget interviewet skal du:

  • Optage minimum 12 klip af genstandende (evt også dig selv), hvor du ikke siger noget. Hvert klip skal minimum vare 10 sekunder.

Pixabay Key 106885

Det skal altså alene være billedet, der skaber fortællingen, stemningen og betydningen af genstandene. Sørg for ro omkring dig, mens du optager.

Sørg for både for at være tæt på (nærbillede), langt fra (totaler) og det i mellem.

Placér gerne genstandende på nye steder, som er med til at understrege deres betydning.

 

Skoletubelogo (1)

  • Upload optagelser til en kanal på Skoletube. 

Begge deltageres optagelse(r) skal uploades til en fælleskanal på Skoletube, som I begge har adgang til.

Upload kan ske direkte fra den enhed, optagelsen ligger på ved at logge ind på Skoletube.dk. Husk at vælge den rette kanal (opret eventuelt en).

2

Importer 15min

Da I hver især skal klippe en portrætfilm af det materiale den anden har optaget, skal I importere den andens materiale til klippeprogrammet.

I kan bruge hvilket som helst klippeprogram til at sætte jeres film sammen, men vi anbefaler at I bruger Videomixer via Skoletube.

  • Åbn Videomixer via Skoletube.
  • Åbn kanalen med jeres videofiler, og importer den andens materiale. Se her hvordan (klik på 1. billede):
Import Videomixer Slide1
Import Videomixer Slide2
Import Videomixer Slide3
Import Videomixer Slide4
Import Videomixer Slide5
Import Videomixer Slide6

 

 
3

Klipning 45min

Nu er det blevet tid til at sætte optagelserne sammen i de to portrætfilm.

  • Klip hver især en lille portrætfilm af den andens optagelser. Den færdige film skal vare 1-2 minutter.

Se en lille guide til Videomixer her: 

Følg så disse trin:

  1. Start med at lægge selfie-interviewet ned i timelinen. Klip de dele ud af interviewet, som ikke skal være med.
  2. Læg herefter optagelserne af genstandene ind i videosporet ovenover, hvor de passer ind. 
  3. Filmen skal ikke vare mere end 1-2 minutter.
  4. Overvej om der skal musik på filmen, og se evt hvordan du finder rettighedsfrit musik i guiden "Musik og lyd" i venstre side.
  5. Til slut skal der både en titel og credits (f.eks rulletekster) på filmen.
 
  • Eksporter filmen 

Når filmen er færdig skal den eksporteres, så I kan se hinandens film eller forskellige versioner. Eksporter f.eks til en fælles Skoletube-kanal.

4

Virker det? 45min

Se hinandens film i klassen. Diskutér hvordan filmene fungerer:

  • Hvad fortæller filmen om genstandenes ejer?
  • Hvordan fungerer klippene af genstandene sammen med interviewet?
  • Hvis der er musik på, hvad gør det så for filmen?