Før du begynder
Hvad har du i lommen?
Det bliver du bedre til:
- At interviewe (dig selv)
- At arbejde med dokumentariske virkemidler
- At optage video, klippe og arbejde med lydsiden i en film.
Det skal du bruge:
Før du begynder
Det bliver du bedre til:
Det skal du bruge:
Trin for trin
I skal i par hver især lave en dokumentar på 1 minut om jeres makker med udgangspunkt i indholdet i vedkommendes lommer eller taske.
Du skal selv lave optagelserne til den dokumentar, der omhandler dig selv, mens din makker senere klipper materialet sammen.
Tag derfor følgende beslutning:
INTERVIEWET
Du skal bl.a komme ind på:
- Hvordan har du fået fat i genstandende?
- Hvad bruges de til?
- Hvad siger genstandene om dig?
Vælg evt en enkelt genstand ud, som har særlig betydning for dig, og som du går i dybden med. Inddrag gerne forskellige sanser i beskrivelsen. Hvordan føles den? Farve? Lugt. Osv.
Overvej følgende:
GENSTANDENE
Når du har optaget interviewet skal du:
Det skal altså alene være billedet, der skaber fortællingen, stemningen og betydningen af genstandene. Sørg for ro omkring dig, mens du optager.
Sørg for både for at være tæt på (nærbillede), langt fra (totaler) og det i mellem.
Placér gerne genstandende på nye steder, som er med til at understrege deres betydning.
Begge deltageres optagelse(r) skal uploades til en fælleskanal på Skoletube, som I begge har adgang til.
Upload kan ske direkte fra den enhed, optagelsen ligger på ved at logge ind på Skoletube.dk. Husk at vælge den rette kanal (opret eventuelt en).
Da I hver især skal klippe en portrætfilm af det materiale den anden har optaget, skal I importere den andens materiale til klippeprogrammet.
I kan bruge hvilket som helst klippeprogram til at sætte jeres film sammen, men vi anbefaler at I bruger Videomixer via Skoletube.
Nu er det blevet tid til at sætte optagelserne sammen i de to portrætfilm.
Se en lille guide til Videomixer her:
Følg så disse trin:
Når filmen er færdig skal den eksporteres, så I kan se hinandens film eller forskellige versioner. Eksporter f.eks til en fælles Skoletube-kanal.
Se hinandens film i klassen. Diskutér hvordan filmene fungerer: