Vejledning til
Bankrøveriet
Eleverne samarbejder i denne aktvitet om at skabe filmscenen "Bankrøveriet planlægges". Ud fra hver sin grundfølelse improviserer de en handling frem. Derefter filmer de den og klipper den sammen til en helhed.
Målsætning
- At skabe en historie ved hjælp af improvisation
- At optage en scene
- At klippe en scene
Aktiviteten fungerer bedst med tre elever pr. gruppe. Hvis der er fire, så laves to film (se trin 3)
Om aktivitetens trin
På trin 1 føres eleverne ind i en forestilling om, at de er bankrøvere, der planlægger et kup. De træller hver deres grundfølelse. Det er vigtigt, at to elever ikke trækker samme grundfølelse, og at de alle lever sig ind i rollen.
På trin 2 skal de finde en egnet location til bandens hemmelige mødested. Location er vigtig for indlevelsen og filmens troværdighed, så det er godt, hvis eleverne får en hvis frihed. Når eleverne smutter afsted, kan de evt. også lave trin 3 og 4 i samme ombæring.
På trin 3 improviserer eleverne handlingen. Først alle tre sammen. Derefter udvælges de to karakterer, der giver størst drama overfor hinanden (hvis der er fire elever i gruppen, sættes karaktererne overfor hinanden parvis). TIP: Gode karakterer har tit en stærk vilje for at opnå noget. De to karakterers viljer må gerne stride lidt mod hinanden.
På trin 4 optages scenen - den elev, der ikke er foran kameraet, er fotograf (hvis der er fire elever i gruppen, filmes scenen i to omgange med et par foran kameraet ad gangen). Der er en færdig guide til, hvordan scenen skal/kan optages. Bed eleverne følge den - fokus for denne aktivitet er ikke at dybdelære, hvordan en scene bedst dækkes.
Når optagelserne er færdige, skal eleverne uploade dem til en kanal på Skoletube, som hele gruppen har adgang til.
På trin 5 importerer eleverne optagelserne til klippeprogrammet Videomixer på Skoletube. Selv om guiden tager udgangspunkt i Videomixer, kan man sagtens bruge et andet klippeprogram.
På trin 6 og 7 klippes filmen og der tilføjes et passende stykke underlægningsmusik. Husk, at der ikke behøver at være musik under hele filmen.
Ekstraopgave: Lav små interviews med de to bankrøvere. De små interviews kan klippes ind i jeres endelige film som kommentarer til handlingen. Det giver et interessant ekstra lag.
Download ekstraopgaven
På trin 8 evalueres filmene. I kan gøre det I hele klassen eller starte med at lade to grupper se hinandens film, give feedback til hinanden og lave efterfølgende justeringer ud fra feedback.
Kompetencekrav
Eleverne skal kunne:
- Arbejde selvstændigt i grupper.
- Filme med en smartphone og uploade klip til en Skoletube-kanal.
- Betjene computer på basalt niveau.