Små Produktioner
  • Forsiden
  • For undervisere
  • Aktiviteter & vejledning
  • SmåP i undervisningen
  • SmåP og udstyret
  • Om Småp
Vejledning
  • Manus
  • Produkt:
    Et filmmanuskript
  • Varighed:
    4 lektioner
  • Niveau:
    Udskoling, Gymnasie
  • Fag:
    Dansk, Filmkundskab
  • Anbefalet gruppestørrelse:
    2-3 personer

Vejledning til

Skriv et gysermanuskript

I denne aktivitet lærer eleverne at udvikle ideer til en gyserfilm samt at skrive et filmmansukript.

Målsætning
  • At finde frem til ideer til en kort gyserfilm
  • At omsætte ideen til et filmmanuskript

På Trin 1 udvikler eleverne gyserhistorier som de nedfælder i en synopsis på ½-1 A4-side, der rummer historiens hovedtræk (brug evt. Ideboardet først). 

På Trin 2 læres om manuskripters lay out. Hvis manuskriptet skal lay-outes korrekt og professionelt, kan man bruge et manuskriptprogrammet eller den Word-skabelon, der kan downloades.

Vælg manuskriptprogram

Vælg manuskriptprogram:

(klik på et af programmerne nedenfor)

Mac-brugere

Installér det gratis manuskriptprogram Highland 2 (vælg "Screenplay").

Programmet forsøger selv at genkende, om du skriver overskrifter, handlinger, replikker. Men her er et par tips:

  1. Skriv karakterers navne med KAPITÆLER, så lærer programmet, at det er karakterer.
  2. Når du vil skrive en replik, så start med at skrive karakternavnet og spring ned på en ny linje. Så laver Highland automatisk indrykning af replikken.
  3. Under "Help" er der et Cheat Sheet, hvor man kan lære at styre programmet 

 

Alle platforme

Installér det gratis manuskriptprogram Story Architect (vælg "Manuskript").

  1. I venstremenuen vælger du hvilken sektion, du arbejder på: Titelside, synopsis, treatment eller manuskript. 
  2. Når du er under "Manuskript", så bruges topmenuen til at vælge mellem Sceneoverskrift, Handling, Dialog osv.
  3. Til slut kan du eksportere manuskriptet som fx PDF og printe det.

 

Word-brugere

Download vores Word-skabelon, hvor de forskellige skrifttyper er tilpasset manuskripter. Sådan her: 

Word Manus

Under fanebladet HJEM i Word finder du de forskellige typografier, der skal bruges i manuskriptskrivningen, hvis du har hentet vores skabelon.

På Trin 3 skriver de manuskript på computer. 

På Trin 4 evalueres de færdige manuskripter. Dette kan udelades, især hvis manuskripterne skal produceres som film.

Trin 5 er valgfrit. Her laves 2. gennemskrivning med udgangspunkt i feedback fra forrige trin. Vi anbefaler dette trin, hvis manuskripterne skal filmatiseres.

 

Videre arbejde

Denne SmåP-aktivitet indgår også på Filmcentralen, som giver mulighed for også at arbejde analyse- og oplevelsesbaseret med film:

Gys i grundskolen

På trin 5 henvises til SmåP-aktiviteten Sådan optager du en filmscene, som kan bruges til filmatisering af manuskripterne. Disse 10 råd fra Filmlinjen.dk kan også være en støtte i denne proces: 10 tips og tricks til effektive gyserfilm.

 

Gyserfilm-forløb på Filmlinjen.dk

Hvis I har lyst til et længere forløb med gyserfilm-produktion, så prøv Gyserfilmforløbet på Filmlinjen.dk, hvor I arbejder på små filmhold og får masser af tips fra proffe filmfolk (mansukripterne fra denne SmåP kan bruges).

Filmlinjen afholder hvert år også en landsdækkende gyserfilmkonkurrence for 7.-8. klasser, hvor der konkurreres om biografbilletter til hele klassen, gratis undervisningsforløb mm. (tjek på siden om der er en igangværende konkurrence).

  

Kompetencekrav

Eleverne skal kunne:

  • Arbejde selvstændigt i grupper
  • Betjene computer på basalt niveau (hvis man henter manuskriptprogrammet Celtx, kræver det lidt mere).

Tip til brug i andre sammenhænge

Manuskriptet, der kommer ud af aktiviteten, kan bruges som udgangspunkt for en kortfilm.

Tips til evaluering

På sidste trin opfordrer vi til at I evaluerer på denne måde: 

En person læser alle regibemærkninger (handling), mens andre læser karakterernes replikker.

Efter hvert manus kan I tale om dramaet i manuskriptet. Det vil sige:

  • Forstår man hvad karaktererne har på spil? Altså hvad de hver især ønsker at opnå.
  • Presser de hinanden? Hvordan?
  • Hvordan ender det for karaktererne? Udvikler de sig som følge af handlingen?
  • Lever fortællingen op til gysergenren? Hvorfor?

Du kan bruge dette værktøj fra Filmlinjen.dk til at give yderligere feedback på manuskripter:

Scriptdoctoring for elever

Scriptdoctoring for lærere

Hvis I omsætter manuskripterne

  • Print denne side
  • Hent som PDF-fil

Husk

Udstyr, der skal bruges til aktiviteten:

  • Computer
  • Gerne Word (men andre tekstbehandlingsprogrammer kan bruges)
Se aktivitet

SmåP er udviklet af Station Next med støtte fra