Sådan har andre arbejdet med aktiviteten. I eksemplet er der dog ikke blevet arbejdet med en børnerettighed.

Før du begynder

Plakat - The Right to Learn

Det bliver du bedre til:

  • At tage billeder, der fortæller en tydelig historie.
  • At arbejde med billedudtryk og genre i forhold til plakater.

Det skal du bruge:

TIP: I temaet "The Right to Learn" sættes der fokus på børnerettigheder i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder i 2014.

I kan også lave plakater til fx noveller, romaner og musik eller om historiske perioder.

Trin for trin

Lav en plakat

Tag billeder af jer selv og brug et eller flere af dem til at lave en plakat med fokus på rettigheden.

1

Forproduktion 60 min.

  • Træk en rettighed fra FN's børnekonvention i generatoren:

Retten til at udtrykke meninger
Retten til information
Beskyttelse mod mishandling
Retten til undervisning
Beskyttelse mod børnearbejde
  • Forestil jer, hvordan jeres liv ville se ud uden denne rettighed. Hvad nu hvis I fx ikke kunne få noget hjælp, hvis I fik bank derhjemme (Beskyttelse mod mishandling)? Eller hvad hvis det var jer, der ikke havde adgang til internettet og fx ikke måtte bruge Facebook (Retten til information og Retten til at udtrykke meninger)?
  • Udfyld plakatboardet.
Plakatboard2
Nyt Plakatboard Close Up2
  • Tegn en plakatskitse (hvordan kunne I tænke jer, at jeres plakat kommer til at se ud). Her er nogle eksempler:
TIP

TIP: Husk at den idé I får skal kunne lade sig gøre i virkeligheden. Så skal I fx lave noget med en ufo, skal I enten have adgang til en, eller selv bygge den ud af de materialer I har.

 

 
Før I tager billeder, skal I huske:
  • Fordele karaktererne/rollerne imellem jer og vælg en fotograf.
  • Find en egnet location.
  • Find rekvisitter og tøj.
2

Hvorfor, til hvem og hvor?

Før du/I begynder at producere din SmåP, er der et par ting at overveje.

1. Vælg en kombination

Tag tre valg!

Træk i markeringerne nedenfor, og få input til at tænke over:

  • Hvad du/I vil med din/jeres SmåP?
  • Hvem den er til?
  • Hvor den skal vises?
3

Produktion 30 min.

  • Tag det/de plakatbillede(r) jeres skitse på plakatboardet består af.
TIP

TIP: Tag flere fotos af samme motiv, så I kan udvælge det bedste til plakaten.

 

Plakater Shoot3
Plakater Shoot4
 

HUSK at tage billederne på højkant!

4

Postproduktion 60 min.

Vi anbefaler, at I udfører dette trin på en computer, men I kan også bruge en tablet.

Åbn et billedbehandlingsprogram. Vi anbefaler Photopea via Skoletube eller to gratis, online programmer - se guiden under 'Værktøjer':

Canva er nemt og brugervenligt og leverer mange layouts at starte fra. Gratis.

Photopea via Skoletube er lidt mere avanceret, men giver flere muligheder. Skabeloner at starte fra. Kræver abonnement på Skoletube.

Pixlr er brugervenligt og har avancerede funktioner. Gratis.

Nu skaber I jeres plakat, med udgangspunkt i de valg I traf, da I lavede jeres plakatboard og gennemgik trinnet "Hvorfor, til hvem og hvor?":

Indsæt billede(r) og justér evt. lys og farver.

Tilføj tekster (titel mm.) og justér skrifttype, størrelse og farve.

 

Gem plakaten som en fil - se hvordan i guiden.

Nu kan plakaten printes ud, uploades til Intra, SkoleTube eller lignende.

5

Funker det? 10 min.

Vis jeres plakat til andre personer uden at forklare dem noget først:

Spørg dem:

  • Kan I lide plakaten, og hvorfor?
  • Mener I plakaten hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
  • Hvem mener I, er målgruppen?
  • Hvor mener I, plakaten egner sig til at blive vist?

Diskutér i jeres egen gruppen, om de andres oplevelse af jeres spot passer godt til det, I besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”