Før du begynder

Tegneserie - The Right to Learn

Det bliver du bedre til:

  • At tage billeder, der fortæller en tydelig historie.
  • At gøre en historie mere interessant og levende i form af en tegneserie.
  • At arbejde med billedbeskæring som fortællende element i en historie.

Det skal du bruge:

TIP: I temaet "The Right to Learn" sættes der fokus på børnerettigheder i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder i 2014.

I kan også finde inspiration til jeres tegneserie ud fra en helt anden type tekst (fx en nyhed, en artikel eller lignende).

Trin for trin

Lav jeres egen tegneserie

I denne aktivitet laver I en tegneserie, ud fra en rettighed I trækker i generatoren.

1

Forproduktion 1 time

  • Træk en rettighed fra FN's børnekonvention i generatoren:

Retten til at udtrykke meninger
Retten til information
Beskyttelse mod mishandling
Retten til undervisning
Beskyttelse mod børnearbejde
  • Skab en simpel historie med fokus på rettigheden. Forestil jer, hvordan jeres liv ville se ud uden denne rettighed. Hvad nu hvis I fx ikke kunne få noget hjælp, hvis I fik bank derhjemme (Beskyttelse mod mishandling)? Eller hvad hvis det var jer, der ikke havde adgang til internettet og fx ikke måtte bruge Facebook (Retten til information og Retten til at udtrykke meninger)?

Historien skal formidles som billeder i en tegneserie.

  • Download et storyboard i værktøjet til højre, og tegn de billeder I gerne vil tage - seks billeder er et passende antal.
Skyd En Tegneserie
Skyd En Tegneseriefor
  • Indret jeres location.
 
2

Hvorfor, til hvem og hvor?

Før du/I begynder at producere din SmåP, er der et par ting at overveje.

1. Vælg en kombination

Tag tre valg!

Træk i markeringerne nedenfor, og få input til at tænke over:

  • Hvad du/I vil med din/jeres SmåP?
  • Hvem den er til?
  • Hvor den skal vises?
3

Produktion 45 min.

  • Tag jeres planlagte fotos efter storyboardet. Tag gerne flere fotos af hver planlagt billede (for en sikkerheds skyld).
Skyd En Tegneseriegrrwg
Skyd En Tegneseriergw2

 

 
4

Efterproduktion 30 min.

  • Overfør jeres billeder til computeren.
  • Åben programmet Comic Life. I kan også bruge Pixton via Skoletube, men så skal I arbejde lidt mere for det gode resultat.
TIP

TIP: Hvis der ikke er installeret Comic Life på maskinen, skal det gøres. Se hvordan i en tutorial under "Værktøjer".

I værktøjerne kan I se en guide til, hvordan man bruger Comic Life eller Pixton: 

  • Vælg en skabelon i programmet, som passer til jeres historie.
  • Indsæt jeres fotos i rammerne. Beskær og juster.
  • Tilføj talebobler, kommentarbokse og vælg en fed overskrift.
Skyd En Tegneserie Com
Skyd En Tegneserie 12
  • Gem tegneserien som en billedfil, fx. pdf eller png.

 

 
5

Hvordan blev produktet? 15 min.

Vis jeres tegneserie til jeres venner og spørg dem:

  • Kan I lide tegneserien eller ej, og hvorfor?
  • Er det tydeligt, hvad der sker i historien?
  • Hvilke følelser er der involveret?
  • Mener I tegneserien hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
  • Hvem mener I, er målgruppen?
  • Hvor mener I, tegneserien egner sig til at blive vist?

Diskutér i jeres egen gruppe, om de andres oplevelse af jeres tegneserie passer godt til det, I besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”

 
  • Del tegneserien på Intra, Facebook (hvis I er over 13) eller lignende.
  • I kan printe en A3 version til ophængning i klassen/institutionen.