Før du begynder

Skyd en tegneserie

Det bliver du bedre til:

  • At tage billeder, der fortæller en tydelig historie.
  • At gøre en historie mere interessant og levende i form af en tegneserie.
  • At arbejde med billedbeskæring som fortællende element i en historie.

TID: max 4x45 minutter

Det skal du bruge:

TIP: I kan også finde inspiration til jeres tegneserie ud fra en helt anden type tekst (fx en nyhed, en artikel eller lignende) eller lave jeres yndlingsfilm som tegneserie.

Trin for trin

Lav jeres egen tegneserie

I denne aktivitet skal I lave en tegneserie ud fra nogle elementer, I trækker i historiegeneratoren.

1

Forproduktion 1 time

  • Træk en helt, en skurk og et våben i generatoren:

HELT

Sky Dog
Iron Horse
Cloud Cat
Power Bear

SKURK

Cruel Craver
Web Weasel
Mega Mean
Sneaky Snapper

VÅBEN

Kost
Grydeske
Lommelygte/lyssværd
Klipsemaskine
  • Skab en simpel historie ud fra helt, skurk og våben. Hvad vil helten opnå? Hvordan vil skurken forhindre det? Hvordan hjælper våbnet jeres helt?

Historien skal formidles som billeder i en tegneserie.

  • Download et storyboard i værktøjet til højre, og tegn de billeder I gerne vil tage - seks billeder er et passende antal. 
Skyd En Tegneserie
Skyd En Tegneseriefor
  • Fordel rollerne mellem jer: Helt=skuespiller 1, skurk=skuespiller 2 og fotograf.
  • Find rekvisitter og tøj.
TIP

TIP: Vær kreativ i forhold til kostumer og rekvisitter. Fx: heltekappe (regnjakke, dug, tæppe), hovedbeklædning (gryde, kasket, tørklæde), andet (briller, maske, skæg).

  • Indret jeres location.
 
2

Hvorfor, til hvem og hvor?

Før du/I begynder at producere din SmåP, er der et par ting at overveje.

1. Vælg en kombination

Tag tre valg!

Træk i markeringerne nedenfor, og få input til at tænke over:

  • Hvad du/I vil med din/jeres SmåP?
  • Hvem den er til?
  • Hvor den skal vises?
3

Produktion 45 min.

  • Tag jeres planlagte fotos efter storyboardet. Tag gerne flere fotos af hvert planlagt billede - indtil I er tilfredse med resultatet.
Skyd En Tegneseriegrrwg
Skyd En Tegneseriergw2

 

 
4

Efterproduktion 30 min.

  • Overfør jeres billeder til computeren.
  • Åben programmet Comic Life. I kan også bruge Pixton via Skoletube, men så skal I arbejde lidt mere for det gode resultat.
TIP

TIP: Hvis der ikke er installeret Comic Life på maskinen, skal det gøres. Se hvordan i en tutorial under "Værktøjer".

I værktøjerne kan I se en guide til, hvordan man bruger Comic Life eller Pixton: 

  • Vælg en skabelon i programmet, som passer til jeres historie.
  • Indsæt jeres fotos i rammerne. Beskær og juster.
  • Tilføj talebobler, kommentarbokse og vælg en fed overskrift.
Skyd En Tegneserie Com
Skyd En Tegneserie 12
  • Gem tegneserien som en billedfil, fx. pdf eller png.

 

 
5

Hvordan blev produktet? 15 min.

Vis jeres tegneserie til jeres venner og spørg dem:

  • Kan I lide tegneserien eller ej, og hvorfor?
  • Er det tydeligt, hvad der sker i historien?
  • Hvilke følelser er der involveret?
  • Mener I tegneserien hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
  • Hvem mener I, er målgruppen?
  • Hvor mener I, tegneserien egner sig til at blive vist?

Diskutér i jeres egen gruppe, om de andres oplevelse af jeres tegneserie passer godt til det, I besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”

 
  • Del tegneserien på Intra, Facebook (hvis I er over 13) eller lignende.
  • I kan printe en A3 version til ophængning i klassen/institutionen.
6

Feedback

Du har deltaget i en SmåP-aktivitet. Vi håber, du fik noget ud af det. 

Vi har brug for din hjælp til at gøre SmåP endnu bedre. Svar på spørgsmålene i spørgeskemaet, så hjælper du med det. 

Tak for din deltagelse.


Med venlig hilsen
Station Next

Sn Logo