Sådan har andre arbejdet med aktiviteten. I eksemplet er der dog ikke blevet arbejdet med en børnerettighed.

Før du begynder

Lav et radiospot

Det bliver du bedre til:

  • At lave et samlet lydbillede ved at mixe forskellige lydspor sammen.
  • At bruge speak, musik og lydeffekter.
  • At lave et radiospot med fokus på et særligt emne.
  • At bruge lydredigeringsprogrammet Audacity.

Det skal du bruge:

TIP: I temaet "The Right to Learn" sættes der fokus på børnerettigheder i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder i 2014.

Mix også speak, musik og lydeffekter sammen for at oplyse om andre sager, fx nyt fra elevrådet, sportsklubben eller noget tredje.

Trin for trin

Sådan laver du et radiospot

Argumenter for en sag med et kort radiospot. Planlæg spottet, optag din speak, find musik og lyde og mix så det hele sammen til et lækkert lydbillede.

1

Forproduktion 30 min.

  • Træk en rettighed fra FN's børnekonvention i generatoren:

Retten til at udtrykke meninger
Retten til information
Beskyttelse mod mishandling
Retten til undervisning
Beskyttelse mod børnearbejde
  • Forestil jer, hvordan jeres liv ville se ud uden denne rettighed. Hvad nu hvis I fx ikke kunne få noget hjælp, hvis I fik bank derhjemme (Beskyttelse mod mishandling)? Eller hvad hvis det var jer, der ikke havde adgang til internettet og fx ikke måtte bruge Facebook (Retten til information og Retten til at udtrykke meninger)?
  • Udfyld radiospot-boardet.
  • Den færdige produktion må højst vare 45 sekunder, for sådan er det i virkeligheden. Afprøv jeres radiospot-board (læs op og lav lyde med munden), mens I tager tid:
 
2

Hvorfor, til hvem og hvor?

Før du/I begynder at producere din SmåP, er der et par ting at overveje.

1. Vælg en kombination

Tag tre valg!

Træk i markeringerne nedenfor, og få input til at tænke over:

  • Hvad du/I vil med din/jeres SmåP?
  • Hvem den er til?
  • Hvor den skal vises?
3

Program til lydredigering 15 min.

Jeres radiospot skal laves i et lydredigeringsprogram, som kan arbejde med flere spor samtidig. Hvis I allerede har sådan et, kan I bruge det (fx. Soundation via Skoletube). Ellers anbefaler vi Audacity, som er gratis.

  • Download Audacity.
TIP

TIP: Hvis I vil gemme din produktion som mp3-fil, skal I også downloade LAME for Windows eller LAME for Macs.

  • Se denne guide til Audacity (klik på billedet for at se billedserie i stor):
Dias1
Dias2
Dias3
Dias4
Dias5
Dias6
Dias7

 

 
4

Produktion af råmateriale 1 time

  • Indtal jeres speak/voice-over enten direkte i lydredigerings-programmet via headset med mikrofon eller indbygget mic på computeren, eller optag lyden på en digital optager/mobiltelefon og overfør lyden til computeren.
  • Find et stykke musik, der stemningsmæssigt passer som underlægning til reklamen. Brug værktøjet Musik og lyd. Download musikken og gem filen på computeren.
  • Download 2-3 effektlyde og gem filerne på computeren i samme mappe som ovennævnte. Brug værktøjet Musik og lyd.
  • Importer musikken og lydene i lydredigerings-programmet.
 
5

Redigering 45 min.

  • Klip jeres lydfiler til i længden, så de er, som I vil have dem.
  • Placer jeres speak, lydeffekter og underlægningsmusik, så de passer til tidslinjen fra reklamespot-boardet.
  • Læg lydniveauerne, så de har det niveau, I synes passer. 

Saadan Kan

 

 
  • Gem som mp3 fil på computeren.
6

Virker det? 15 min.

Afspil spottet for andre personer uden at forklare dem noget først.

Spørg dem:

  • Kan I lide spottet, og hvorfor?
  • Mener I spottet hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
  • Hvem mener I, er målgruppen?
  • Hvor mener I, spottet egner sig til at blive spillet?

Diskutér i jeres egen gruppen, om den anden gruppes oplevelse af jeres spot passer godt til det, I besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”