Sådan har andre arbejdet med aktiviteten. I eksemplet er der dog ikke blevet arbejdet med en børnerettighed.

Før du begynder

Lyddigt - The Right to Learn

Det bliver du bedre til:

  • At skrive et digt.
  • At indtale tekster.
  • At gøre en indtalt tekst mere spændende ved at bruge underlægningsmusik.
  • At mixe to lydspor så de passer sammen.
  • At bruge lydredigeringsprogrammet Soundation (eller andet).

Det skal du bruge:

TIP: I temaet "The Right to Learn" sættes der fokus på børnerettigheder i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder i 2014.

Aktiviteten kan også bruges i andre sammenhænge, hvor indtalt tekst og musik kan kombineres til et sammenhængende lydspor.

Trin for trin

Sådan skaber du en særlig stemning med underlægningsmusik

Du skal skrive et digt, som du indtaler og lægger underlægningsmusik på.

1

Skriv et digt 1 time

  • Træk en rettighed fra FN's børnekonvention i generatoren. 

Retten til at udtrykke meninger
Retten til information
Beskyttelse mod mishandling
Retten til undervisning
Beskyttelse mod børnearbejde

 

  • Skriv et lyddigt ud fra rettigheden, du har trukket. Forestil dig, hvordan dit liv ville se ud uden denne rettighed? Hvad nu hvis du fx ikke kunne få noget hjælp, hvis du fik bank derhjemme (Beskyttelse mod mishandling)? Eller hvad hvis det var dig, der ikke havde adgang til internettet og fx ikke måtte bruge Facebook (Retten til information og Retten til at udtrykke meninger)?
 
2

Program til lydredigering 15 min.

Dit radiospot skal laves i et lydredigeringsprogram, som kan arbejde med flere spor samtidig. Vi anbefaler Soundation via Skoletube. Ellers kan Audacity, som er gratis, bruges.

  • Åbn Soundation

ELLER

  • Download Audacity og åbn det.
  • Se denne guide til Soundation (klik på billedet for at se billedserie i stor): 
Slide1
Slide2
Slide3
Slide4
Slide5
Slide6
Slide7
 
3

Indtal digtet 30 min.

  • Åbn lydredigerings-programmet.
  • Indsæt mikrofon eller headset med mikrofon i mikrofonindgangen på computeren og indtal digtet direkte i programmet. Bærbare computere har ofte en indbygget mikrofon, så bruger du sådan én, behøver du ikke at tilslutte noget.

ELLER

  • optag digtet på en digital lydoptager/mobiltelefon og overfør det til computeren bagefter. Importer det så i lydredigerings-programmet.
 
  • Optag digtet indtil du er tilfreds. Hvis ikke det er perfekt i første forsøg, så slet det og prøv igen.
4

Tilføj musik 30 min.

  • Download stemningsmusik. Brug værktøjet Musik og lyd for at finde gode sites med gratis musik.
TIP

TIP: Vælg instrumentalmusik. Det virker bedst, hvis der ikke er sang på nummeret.

  • Indsæt musikken i et nyt lydspor.
  • Læg lydniveauet så det passer til speaken (digtet). Oftest skal musikken skrues ned nogle steder, så man kan høre stemmen tydeligt.
TIP

TIP: Skal musikstykket og digtet begynde samtidig? Eller skal det ene lydspor begynde før det andet, fordi det har en god effekt på stemningen?

 

Dias3
Dias4

(herover vises Soundation. Musikken i spor 2 starter og slutter lidt før og efter digtet og skaber dermed en stemningsmæssig intro og outro)

 

 
5

Funker det? 10 min.

Spil lyddigtet for nogle af dine kammerater og bed dem om at vurdere, om musikken passer til digtet, og om balancen mellem baggrundsmusik og digtoplæsning fungerer.

Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.

 
  • Eksporter (gem) filen som en færdig fil af typen .wav, når du er færdig.