Før du begynder

Lav en kampagnefilm, der stopper fyrværkeriskader

Det bliver du bedre til:

  • at kommunikere et budskab til en bestemt målgruppe
  • at udvikle idéen til en kampagnefilm
  • at omsætte idéen til en færdig film, herunder at forberede, optage og redigere filmen

Det skal du bruge:

TIP: Denne aktivitet er en del af et større undervisnings-materiale med tilhørende filmkonkurrence, som findes på Fyrværkeri.dk.

Trin for trin

Lav jeres egen kampagnefilm

Jeres gruppe er et filmhold, der har til opgave at lave en kampagnefilm, der hjælper til, at målgruppen anvender fyrværkeri rigtigt og kender de helt simple fyrværkeriråd. Brug værktøjer og tips til at producere en skarp film.

1

Idéudvikling

 

INDIVIDUELT:

Tag en kort runde, hvor alle i gruppen finder på hver sin idé. Hver person gør således:

  • Træk en målgruppe og et fyrværkeriråd

 

Målgruppe

Din grænseoverskridende storebror
Din egen aldersgruppe
Din far og mor

Fyrværkeriråd

Brug altid beskyttelsesbriller
Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri
Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden
Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet
Gå aldrig tilbage til en fuser

 

  • Læs om din målgruppe og dit fyrværkeri-råd i artiklerne under 'Værktøjer'.
  • Udfyld så Ideudviklingsboardet

 

GRUPPEN:

  • Fremlæg jeres idéer. Nu fremlægger I på skift jeres idéer i gruppen. De andre kan stille spørgsmål. Men brug højst to min. på hver idé.
  • Vælg jeres idé. Til sidst vælger I den idé, I vil lave til en kampagnefilm. 

Jeres idé skal overholde disse krav:

> Krav til filmen <

> Krav til filmen <:

Jeres film må højst vare to minutter. Det betyder:

  • handlingen skal være meget simpel.
  • brug kun få medvirkende.
  • en hovedlocation og evt. en anden location. Fx en lejlighed og en gade.

I SKAL skrive jeres fyrværkeriråd til slut. I MÅ skrive de øvrige råd.

Jeres filmidé skal have “viral” kvalitet: Den endelige film skal distribueres “viralt” på internettet. Dvs. at personer, der ser filmen, vil sende den videre til deres venner, fordi de synes, at den er så god, sjov eller vigtig, at de skal se den. 

Hvis ikke filmidéen lever op til disse krav, må I ændre på den eller finde frem til en ny.

  • Få feedback fra læreren. Før I går videre til næste trin, så fremlæg idéen for jeres lærer.
 
2

Forproduktion

 

  • Skriv et manuskript med sceneopdeling og alle handlinger og replikker. Se eksemplet først.
  • Udfyld StoryboardetTegn en skitse for hver eneste indstilling, I vil filme. Brug flere ark hvis det er nødvendigt. Husk at tegne nærbilleder af personers reaktioner og vigtige detaljer såsom fyrværkeri. 
  • 1. Totalbillede: To personer kommer gående.

  • 2. Nærbillede: De åbner en dør.

  • 3. Halvnær-billede: Personerne ser, hvad der er inden for døren.

  • 4. Hvad ser personerne? I hvilken beskæring vises billedet?

 

  • Planlæg jeres filmtricks. I skal selvfølgelig ikke lave rigtige eksplosioner eller lade nogen bløde og komme rigtigt til skade under optagelserne. Men I kan sagtens skabe overbevisende effekter i jeres film. Tjek værktøjet Fede filmtricks ud!
 

Bliv klar til optagelse

 

> TIP: Optag film på iPad eller smartphone <

> TIP: Optag film på iPad eller smartphone <:

Man kan sagtens skyde en god film med en iPad eller smartphone. Men der er nogle særlige opmærksomhedspunkter:

  1. Tjek, at der er hukommelse nok (mindst 4 GB).
  2. Hold kameraet vandret
  3. Hold kameraet i ro og kom i højde med motivet
  4. Kom tæt på lydkilden med mikrofonen
  5. Hold mikrofonen fri

Se hvordan man gør i filmen her:

  • Tjek jeres udstyr inden optagelser
  • Aftal hvem der medbringer hvad: manuskript, storyboard, kamera, rekvisitter, tøj osv.
  • Fordel gerne funktionerne instruktør, fotograf og skuespillere mellem jer. Så glider optagelserne bedre.
  • Hvor og hvornår mødes I?

 

3

Optagelse

Før I optager:

  • Tjek, at I har de disse ting klar: 

 

  • Se filmen 'Optagerutinen'.
  • Lav en prøve før I optager. Dvs. en prøve på jeres location, hvor I beslutter, hvordan skuespillerne skal bevæge sig i forhold til hinanden og i forhold til kameraet. Replikker skal være helt på plads. Man optager ikke prøven.

Så er I klar:

  • Optag alle indstillingerne fra jeres storyboard.
  • Tjek om optagelserne fungerer – har I det hele med? Viser optagelserne det, I gerne vil vise? Er der lyd på, og er det nemt at høre replikkerne?

 

Optagelse

 
4

Klipning

Vi anbefaler, at I klipper i WeVideo (via SkoleTube) på computer eller i iMovie på iPad, men I kan bruge de fleste klippeprogrammer. Her er en guide til WeVideo:

  • Log ind på SkoleTube og åbn WeVideo.
  • Importer jeres filer til programmet. De bliver uploadet til dine mediefiler på SkoleTube, så det kan tage lidt tid.

Sådan importerer man:

Import1
Import2
Import3
Import4
  • Klip jeres optagelser.
  • Tilføj musik og lydeffekter de rette steder for at underbygge  stemningen i scenerne. Der findes lidt i WeVideo. Eller gå til YouTube Audio Library, hvor der kan downloades musik og lyde, som må bruges.
Dias1
Dias2
Dias3
Dias4
Dias5
  • Tilføj jeres fyrværkeriråd og kampagnens logo til sidst i filmen. Hentes her og importeres derefter som medie i WeVideo: 
Kampagne-logo Fyrværkeri.dk

 

 
5

Funker det?

Afspil kampagnefilmen for andre, fx en anden gruppe, uden at forklare dem noget først. Spørg dem:

  1. Kan I aflæse målgruppe og fyrværkeriråd?
  2. Fungerer filmen? Hvorfor/hvorfor ikke?
  3. Hvilken følelse lægger kampagnefilmen op til, at man skal få? 
  4. Lægger filmen op til, at man handler anderledes i forhold til fyrværkeri?

Diskutér i jeres egen gruppe, om den anden gruppes oplevelse af jeres film passer godt til det, I havde forventet.

  • Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.

Funker Det

 

Når filmen er færdig, skal der laves en videofil:

Dias6
Dias7

Gem videofilen et sikkert sted, hvor den ikke bliver slettet.

6

Tilmeld konkurrence på Fyrværkeri.dk

Hvis jeres film skal deltage i konkurrencen om biografbilletter og popcorn til hele klassen, skal den uploades på Fyrværkeri.dk.

Deadline for deltagelse er 12. dec. 2017.

<<< Læs mere om konkurrencen >>>