Før du begynder

Gode karakterer, tak

Det bliver du bedre til:

  • At gøre dine karakterer interessante og levende.
  • At skabe en helt (hovedkarakteren) og en skurk (hovedmodstander).
  • At skabe en historie ud fra dine karakterer.

Det skal du bruge:

TIP: Karakterboards, der indgår i aktiviteten, kan også bruges til analyse af fx noveller, romaner eller film.

Trin for trin

Sådan designer I gode karakter

Det er den gode karakter, der får os til at gyse, græde, grine og så videre, når vi ser film. Er vi ligeglade med hovedkarakteren, gider vi ikke se filmen. Her kan I få redskaber til at lave de fede karakterer og fortælle en fed historie med udgangspunkt i dem.

1

Forberedelse 25 min.

(Dette trin kan springes over, hvis man kun har 90 minutter. Men prøv at nå det...filmen er faktisk ret god.)

Hvis vi skal blive interesserede i at se en film, skal der være nogle personer, der har træk, som vi kender eller bliver nysgerrige på. Det gælder både for komedie, drama, krimi og gys.

Se filmen Freya og diskuter de to karakterer. Hvad vil de hver især gerne opnå? Hvad er deres kendetegn? Hvordan ser de ud? Hvordan opfører de sig? Og så videre.

 
2

Byg selv karakterer 30 min.

Skab selv to interessante hovedkarakterer:

Start generatoren og få en hovedkarakter og en hovedmodstander. Klik på billedet for at se i stor:

Hovedkarakter

Hovedmodstander

Udfyld karakterboardet.

 
3

Skab en historie 30 min.

Brug de to karakterer som udgangspunkt for at skrive en lille historie på 10-20 linjer.

De to karakterer fungerer bedst som historiens hovedkarakter og hovedmodstander. Hvad er det hovedpersonen gerne vil opnå i historien (mål)? Hvordan handler hovedpersonen for at nå sit mål? Hvordan og hvorfor prøver modstanderen at forhindre det? 

 HP Modtander

 

Upload karakterboardet og jeres historie til jeres portfolio, intranet eller et tredje sted. Nu har I en historie, som senere kan bruges som udgangspunkt til en lille film, en novelle eller en tegneserie.

4

Præsentation 15 min.

Fortæl jeres historie til nogle af jeres kammerater.

Lyt til deres reaktion på historien uden selv at tale.

Spørg dem om, hvordan de synes, karaktererne virker. Lyt til deres svar uden selv at tale.

Brug eventuelt deres kommentarer til at rette historien til, hvis de har ændringsforslag.