Før du begynder

Del din mening med film på sociale medier

Det bliver du bedre til:

  • At koge en relevant nyhed ned til essensen af historien
  • At relatere en nyhed til eget liv
  • At forholde dig til og udtrykke dig om ting, der sker i samfundet
  • At betjene optage- og redigeringsudstyr

Det skal du bruge:

TIP: Aktiviteten kan også bruges til at lave små, holdningsbaserede film om andre områder end nyheder. Giv fx jeres mening til kende om maden i skolens køkken/bod eller om regler for brug af mobiltelefonen.

Trin for trin

Sådan laver I en fængende nyhed til sociale medier

I denne aktivitet videofilmer I hinandens holdninger til en bestemt sag og klipper så optagelserne sammen til en velfungerende nyhed på 45-60 sek. til de sociale medier.

1

Emne og research 15 min.

 

  • Træk et emne i generatoren:
  • Klik på linket i generatoren for at få inspiration fra en nyhed, der var oppe for nylig. 

Læs gerne flere nyheder om emnet.

 
2

Forproduktion 30 min.

 

  • Udfyld nyheds-boardet for at afklare, hvad I finder interessant ved emnet, hvordan I vil filme osv..
TIP til interviewet

TIP til interviewet:

Marken

Tre tips til interviewet:

  1. Location: Hvor foregår interviewet? Hvad ses i baggrunden? Baggrunden er vigtig, for den fortæller noget om personen, der interviewes.
  2. Lyden: Er lyden i orden? For bedre lyd kan I bruge en ekstern mikrofon, eller rykke iPaden tættere på de personer, I interviewer. Er der for meget blæst, kan I overveje at rykke indenfor. For noget af det vigtigste ved et interview er, at man kan høre hvad personen siger.
  3. Blikket: Skal interviewpersonen kigge direkte i kameraet eller på journalisten, der interviewer. Et blik direkte i kameraet giver en mere personlig, direkte henvendelsesform.

 Forproduktion

 

Bliv klar til optagelse

 

> TIP: Optag film på iPad eller smartphone <

> TIP: Optag film på iPad eller smartphone <:

Man kan sagtens skyde en god film med en iPad eller smartphone. Men der er nogle særlige opmærksomhedspunkter:

  1. Tjek, at der er hukommelse nok (mindst 4 GB).
  2. Hold kameraet vandret
  3. Hold kameraet i ro og kom i højde med motivet
  4. Kom tæt på lydkilden med mikrofonen
  5. Hold mikrofonen fri

Se hvordan man gør i filmen her:

  • Tjek jeres udstyr inden optagelser
  • Aftal hvem der medbringer hvad: udfyldt nyheds-board, kamera osv.
  • Hvor og hvornår mødes I?
3

Produktion 45 min.

Det er lettest, hvis I interivewer en eller flere i gruppen.   

  • Optag jeres interviews ud fra de valg I har truffet på nyheds-boardet (om location, beskæring og spørgsmål).
  • Fængende billeder til anslaget. Optag dem selv eller find stills på nettet.
TIP

TIP: Film på sociale medier som Facebook skal fange opmærksomheden på 3-5 sekunder og helst uden brug af lyd.

Et visuelt anslag skal fange brugeres opmærksomhed fra start.

Kan I selv optage fængende klip?

Ellers kan I lede efter stills på nettet.

VIGTIGT: Husk, at medmindre der udtrykkeligt står, at de billeder du finder på nettet må bruges i andre sammenhænge, så må du ikke offentliggøre dem i nye sammenhænge, fx ved at dele din nyhed på Facebook.

Soeg Ikke Rettighedsbeskyttede Billeder

Sådan kan du finde godkendte billeder. Klik for at forstørre.

 
4

Klipning 60 min.

Vi anbefaler, at I klipper i WeVideo på computer (via SkoleTube) eller i iMovie på iPad, men I kan bruge de fleste klippeprogrammer. I Værktøjer er en guide til WeVideo.

  • Log ind på SkoleTube og åbn WeVideo.
  • Importer jeres filer til programmet. De bliver uploadet til dine mediefiler på SkoleTube, så det kan tage lidt tid.
  • Klip 10-15 sekunders introduktion. Skriv, hvad nyheden handler om (brug teksten I skrev på nyheds-boardet) med grafik funktionen. Brug jeres fængende billeder som baggrund.
  • Klip jeres interviews. Brug kun de bedste stumper fra jeres interviews. Filmen må max. vare 60 sekunder.
TIP

TIP: Forsøg at få de medvirkende til at "tale til hinanden", når de klippes op ad hinanden.

De kan være enige, uenige eller udbygge hinandens svar.

  • Tilføj evt. musik under filmen for at underbygge  stemningen. Der findes lidt i WeVideo. Eller gå til YouTube Audio Library, hvor der kan downloades musik og lyde, som må bruges.
  • Tilføj untertekster på de interviewede, hvis I vil publicere nyheden på fx Facebook. Fordi ofte ses videoer uden lyd.
  • Tilføj credits til sidst i filmen. Hvem er I? Skal I kreditere nogen for musik I har brugt? 

 

 
5

Virker det? 15 min.

Afspil nyheden for andre personer uden at forklare dem noget først.

Spørg dem:

  • Fungerer det? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvordan mener I, at indslaget formidler opfattelsen af sagen?
  • Er interviewsene troværdige?

Diskutér i jeres egen gruppe, om oplevelsen af jeres nyhed passer godt til det, I havde forventet.

  • Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.
 
  • Eksporter (gem) filen som en færdig fil, når I er færdige.
Dias6
Dias7