Se denne scene og tal med andre om din oplevelse

Før du begynder

Chok og spænding i gyserfilm

Det bliver du bedre til:

  • at kende forskel på chok og spænding i film.
  • at klippe en scene, så tilskueren får enten et chok eller oplever spænding.
  • at bruge lyd som et stemningsskabende virkemiddel.

Det skal du bruge:

TIP: Chok og spænding bruges ikke kun i gyserfilm. Det er et effektivt fortællemæssigt virkemiddel, som kan indgå i alle filmgenrer.

Trin for trin

Klip en effektiv gyserscene

Kan du skræmme dine klassekammerater? Lær om forskellen på chok og spænding og klip så selv en gyserscene ud fra det forproducerede råmateriale.

1

Hvad er chok og spænding?

 

  • Se mesterinstruktøren Alfred Hitchcock forklare forskellen på chok og spænding i denne video:

 

Om man skaber chok eller spænding afhænger af, hvad tilskueren og karaktererne i filmen har af viden i forhold til hinanden:

CHOK: Tilskueren og karakterne ved det samme. De oplever cirka det samme (bortset fra, at tilskueren ikke sprænger rigtigt i luften).

SPÆNDING: Tilskueren ved mere end karakteren. Typisk får tilskueren i starten af en scene en information, som peger på et udfald i slutningen af scenen. Karakteren kender ikke til dette, og tilskueren bliver nervøs på karakterens vegne.

Den bevidste filmskaber beslutter, hvornår der skal være chok og spænding i filmen.

TEST DIN VIDEN

TEST DIN VIDEN:

Afgør om de to eksempler bruger chok eller spænding.

 

EKSEMPEL 1: 

Vi er i et mørkt hus i hall'en. En morder kommer ind i rummet og går så ned i kælderen.

Derpå kommer CECILIE (15) og NICOLAI (15) ind i rummet og kigger sig omkring. Cecilie siger: "Lad os gemme os i kælderen". Nicolai nikker. De går begge derned. 

Nede i kælderen går de fra det ene  rum til det andet. Det er mørkt og der er underlige lyde. 

Bruger denne lille handling chok eller spænding?

 

EKSEMPEL 2:

CECILIE (15) og NICOLAI (15) står i hall'en og kigger sig omkring. Cecilie siger: "Lad os gemme os i kælderen". Nicolai nikker. De går begge derned. 

Nede i kælderen går de fra det ene rum til det andet. Det er mørkt og der er underlige lyde. Til sidst når de til en døråbning, der fører ind til et totalt mørkt rum.

Nicolai siger: "Kom, lad os gå der ind."

Cecilie: "Jeg tør ikke." Hun trækker sig et par skridt tilbage.

Pludselig flyver en stærk arm ud fra døråbningen. Den griber Nicolai om nakken og trækker ham ind i mørket. Nicolai skriger.

Bruger handlingen her chok eller spænding som virkemiddel? Hvorfor?

 

Se de rigtige svar nederst i aktiviteten.

Hvis du bestod testen, er du klar til næste trin.

 
TIP

TIP: I kommer til at lave jeres filmscene på en computer/tablet i programmet WeVideo.
Samtidig skal I kunne følge med i denne trinvise guide til aktiviteten. Hav den derfor åben på en anden enhed (computer, tablet eller smartphone).
En anden idé er at have aktiviteten i et faneblad og WeVideo i et andet faneblad.

2

Hent råmateriale ind i WeVideo

Du skal klippe en filmscene ud fra nogle optagelser, vi har lavet for dig. Der er to scener at vælge mellem. Vi anbefaler, at alle starter med den letteste:

"Indbruddet" består af 5 videoklip (let)

"Kælderen" består af 10 videoklip (mere udfordrende)

Nu skal råmaterialet importeres i WeVideo.

  • Åbn WeVideo via Skoletube.
  • Følg så denne guide (klik på det første billede for at se i stor)
Dias1
Dias2
Dias3
Dias4
Dias5
Dias6
Dias7

   

 
3

Klip filmen

Nu skal du klippe scenen i WeVideo. 

Se først denne video for en hurtig gennemgang og udfør så punkterne nedenfor:

 

  • Se alle videoklip igennem. Så ved du, hvad du har at fortælle scenen med.
  • Beslut om du vil opbygge spænding eller give tilskueren et pludseligt chok. Er du i tvivl, så træk i generatoren:

Skab CHOK
Skab SPÆNDING
  • Vælg og tilpas dit første klip og læg det først i sporet Video1. (OBS: Hvis du laver kælderscenen, så start med videoklippet 'Klip01 Intro'. Det er forhistorien til scenen, du skal til at klippe.)
  • Vælg og tilpas længden på de følgende klip indtil scenen er fortalt færdig. Typisk 6-12 klip. 
TIP

TIP: Det er ikke nødvendigvis alle klip, der skal bruges.

Rækkefølgen af klip er forskellig alt efter, om du vil skabe chok eller spænding.

Man kan også bruge (forskellige) dele af det samme klip flere gange for at trække tiden ud.

  • Tilføj lydeffekter og musik til at underbygge stemningen.
 
4

Funker det?

Vis din film til andre i fuldskærm (og gerne med headset). Spørg dem:

  • Hvordan oplevede du scenen?
  • Er scenen uhyggelig?
  • Hvordan skabes uhyggen?
  • Hvor præcis opstår uhyggen?

Passede svarene med dine forventninger fra klippefasen? Ellers kan du klippe videre.

 

Du kan gemme filmen således:

Dias6
Dias7

 

Svar til testen på Trin 1:

EKSEMPEL 1 bruger spænding.

EKSEMPEL 2 bruger chok.