Før du begynder

Alt på et bræt

Det bliver du bedre til:

• At aflure regler og spilmekanikker i computerspil.
• At designe dit eget brætspil.

Det skal du bruge:

TIP: Du kan bruge reglerne fra et hvilket som helst computerspil til at lave et brætspil ud fra.

Trin for trin

Lav dit eget brætspil

Hvordan vil Pacman se ud som brætspil?

1

Ideudvikling 45 min.

  • Spil spillet Pacman hurtigt (højst en bane).

Pacman har nogle centrale elementer, som udgør spillet. Disse elementer kaldes spilmekanikker:

  1. Du optjener point ved at spise små prikker i en labyrint.
  2. Nogle spøgelser jager dig og kan dræbe dig, hvis de fanger dig.
  3. Hvis du spiser en af de store prikker, kan du jage spøgelserne, i stedet for at de jager dig.
  • Overvej punkt for punkt hvordan disse tre spilmekanikker kan overføres til et brætspil.
TIP

TIP: Gode ting at starte med:

1. Hvordan skal brætspils-pladen se ud?

2. Skal den være bygget op som en labyrint eller en lang sti?

3. Hvordan vil I optjene og holde styr på point i jeres brætspil?

4. Hvordan fungerer spøgelserne i brætspillet? Er de bestemte felter man ikke må lande på, er de et kort man trækker, eller styrer en af spillerne et eller flere af spøgelserne? Hvad skal der ske med en spiller, når man udsættes for et spøgelse?

5. Hvordan vil I vende faren ved spøgelserne om, så man kan jage dem, i stedet for at de jager én selv? Kan man fx trække et kort, der vender situationen om, eller sker det, hvis man lander på et særligt felt?

6. Hvordan vinder man spillet?

7. Hvad hedder spillet?

  • Skriv reglerne for jeres brætspil ned i punktform. Lav reglerne så simple som muligt.

Foto 5

 Eksempel på regler til Pacman som brætspil.

 
  • Skriv en liste med de fysiske ting, som spillet skal indeholde (spilleplade, brikker, terninger, kort og så videre).
2

Hvorfor, til hvem og hvor?

Før du/I begynder at producere din SmåP, er der et par ting at overveje.

1. Vælg en kombination

Tag tre valg!

Træk i markeringerne nedenfor, og få input til at tænke over:

  • Hvad du/I vil med din/jeres SmåP?
  • Hvem den er til?
  • Hvor den skal vises?
3

Produktion 60 min.

  • Lav tingene der er på jeres liste over fysiske ting, der skal bruges i spillet. Overvej hvordan spillepladen skal se ud. Hvad kan bruges som brikker? Hvordan ser systemet til point ud? Osv.

Brug ikke for lang tid på at udsmykke spillet. Det skal muligvis ændres senere. Det vigtige er, at det kan spilles.

Foto 8

 
4

Test og rettelser 60 min.

  • Spil jeres spil.

Forsøg at tænke på jer selv som testbrugere. Det vil sige læg mærke til, når noget i spillet ikke virker og skriv det ned. Tænk over følgende ting:

-  Er spillet sjovt?
-  Gik det for hurtigt, eller tog det for lang tid at spille spillet igennem?
-  Hvordan er chancerne for at vinde spillet undervejs. Bliver det for hurtigt tydeligt, hvem der vinder?

  • Når I har spillet spillet 1-2 gange, ændrer I på de ting, som ikke virker. Pas på med at ændre for mange regler ad gangen. Husk at skrive ned undervejs. Man glemmer hurtigt i kampens hede. 
  • Spil spillet igen, og vurdér om jeres ændringer har gjort spillet bedre.
 
5

Lad andre prøve 20 min.

  • Når I er tilfredse med spillet, kan I lade en anden gruppe spille spillet. Kig på hvordan de reagerer og forsøg at lade være med at hjælpe dem.

Fremlaeg Spil

 
6

Funker det? 15 min.

Spørg gruppen der har spillet jeres spil:

  • Hvad kan I lide ved spillet?
  • Hvad kan gøres bedre?
  • Mener I spillet hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
  • Hvem mener I, er målgruppen?
  • Hvor mener I, spillet egner sig til at blive spillet?

Diskutér i jeres egen gruppen, om de andres oplevelse af jeres spil passer godt til det, I besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”

  • Lav de sidste ændringer, hvis I synes, at det er nødvendigt.